Serveis d'escaneig làser 3D & models As-Built
Reconstruïm la geometria d'elements i infraestructures mitjançant escàner làser 3D
Generació i ocupació de núvols de punts
Un núvol de punts (Point Cloud) és una gran ajuda per identificar els elements existents d'un lloc i pot proporcionar plans molt detallats amb el clic d'un botó, assenyalant on es troben els elements, així com les seves mides i altures, que després podem revisar en un programari de modelatge de construcció (Autodesk Revit, ArchiCAD, Allplan, Tekla, Solidworks ...) que estiguem utilitzant.
En un núvol de punts qualsevol vista a la pantalla sempre pot ser referenciada. Això vol dir que, des d'una vista en planta, elevació, secció o 3D, sempre es disposarà d'un detall clar sobre el que hi ha en aquesta part particular de l'edifici.
També ens permet modelar propostes davant de l'existent combinant. la qual cosa és molt útil per trobar problemes i detectar conflictes amb els components existents. Això no només és útil per a arquitectes i constructors, sinó també per a contractistes de serveis, ja que el nivell de detall que pot proporcionar un núvol de punts és extremadament precís. Per exemple, poder representar amb claredat on s'ubiquen les canonades i els productes existents podria resultar extremadament útil.
Què és un núvol de punts (Point Cloud)?
Tècnicament, la Point Cloud és una base de dades que conté els punts en un sistema de coordenades tridimensional de l'element o instal·lació a estudiar. No obstant això, des de la perspectiva del flux de treball típic, el núvol de punts és un registre digital molt precís d'un objecte o espai, que conté una gran quantitat de punts que cobreixen les superfícies d'un objecte obtinguts mitjançant escàner làser o fotogrametria.
Els punts en un núvol de punts SEMPRE se situen en les superfícies externes dels objectes visibles, perquè aquests són els punts on el raig de llum de l'escàner es reflecteix des d'un objecte.
Si la mida de punts individuals és prou gran en certa vista o configuració de zoom, el núvol de punts podria percebre com una superfície contínua. Si la distància entre els punts és lleugerament més gran, llavors podem veure clarament que aquesta imatge està feta de punts individuals, però tot i així, el nostre cervell pot prendre formes d'un objecte d'aquesta imatge amb relativa facilitat.
És essencial comprendre que el núvol de punts és un conjunt de punts individuals, no relacionats, amb posició i color definits. Això fa que els núvols de punts siguin bastant fàcils d'editar, mostrar i filtrar.
La utilitat dels núvols de punts s'origina, perquè els punts són objectes fàcils de manejar en grans quantitats. Un ordinador no ha de preocupar-se per l'escala, la rotació i les relacions amb altres objectes. Només la posició i el color són coses que importen per al càlcul. Això fa que els núvols de punts siguin bastant fàcils d'editar, mostrar i filtrar dades.
Per què utilitzar núvols de punts?
El detall i la precisió del sistema de mapeig del núvol de punts obtingut per mitjà d'un escàner làser 3D la converteix en una eina extremadament útil per representar digitalment les condicions existents. Permet crear una representació del "món real" del lloc de treball, de manera que ja no cal fer conjectures (suposicions), realitzar visites al lloc i els mesuraments manuals que ens consumeixen temps i esforç.
Per exemple, si estem dissenyant un edifici que es connecta a un d'existent, essencialment tindrem la representació existent i precisa, però en 3D!
Els núvols de punts donen suport nostre disseny en permetre'ns dissenyar al voltant de la configuració real del lloc, el que ens permet detallar i modelar amb precisió els edificis existents. Això ens ajudarà a eliminació de tasques, planificació de costos i l'elaboració dels detalls de la construcció. Així mateix, proporcionarà les configuracions necessàries per a la prefabricació i verificació de la instal·lació de la construcció.
Ús de núvols de punts en nous projectes de construcció
Pot sonar estrany al principi, però l'escaneig làser 3D també pot tenir un paper important en els nous projectes de construcció. Se sap que molts projectes de construcció han de lidiar amb alts costos d'errors, per exemple, perquè els nous elements que es col·loquen ja s'ajusten perquè el predecessor ha comès un error en les dimensions. En altres paraules, Pot passar que l'edifici es desviï del disseny durant la construcció. Aquest tipus de problema es pot evitar verificant les dimensions dels elements ja construïts en el interí. Els núvols de punts ofereixen la possibilitat de realitzar ràpidament una detecció de divergències entre el model 3D teòric (el disseny) i la situació actual en un moment determinat del procés de construcció.
Adquisició de núvols de punts
El factor clau en l'adquisició de dades del núvol de punts és l'accés / visibilitat a les superfícies escanejades. És important recordar que el núvol de punts s'obté mitjançant l'accés visible a objectes reals. Independentment del mètode d'adquisició (escàner làser o fotogrametria) és impossible obtenir punts en les superfícies que no són visibles des de la posició des de la qual recopilem dades. Això vol dir que per cobrir tots els objectes que han de combinar moltes posicions d'escaneig.
La densitat la utilitzem per descriure la resolució en el conjunt de dades recopilades, això generalment significa la distància d'un punt a un altre. Els núvols de punts menys denses són òbviament molt més ràpides de capturar però de menor detall.
La majoria de les dades del núvol de punts contenen no només la posició d'un punt, sinó també una descripció de les propietats visuals, com el color d'un objecte o la seva reflectivitat.
Tipus d'arxius de núvol de punts
La major diferència entre els tipus d'arxius de núvol de punts és l'ús d'ASCII i binari. El ASCII (Codi Estàndard Americà per a l'Intercanvi d'Informació) està basat en binari (com ho estan tots els llenguatges de còmput) però transmet informació usant text. El ASCII estàndard representa cada caràcter com un nombre binari de 7 bits. Els tipus d'arxius ASCII de núvol de punts comuns són XYZ, OBJ (amb algunes excepcions binàries patentades), PTX (Leica) i ASC.
Els sistemes binaris emmagatzemen dades directament en codi binari. Els formats binaris de núvol de punts comuns inclouen FLS (Far), PAD i les. Diversos altres tipus d'arxius utilitzats regularment són capaços de formats ASCII i binaris. Aquests inclouen PLY, FBX. E57 emmagatzema dades en binari i ASCII, reunint molts dels beneficis de tots dos en un sol tipus d'arxiu.
Cada línia de text dins d'un arxiu ASCII representa un registre de retorn de l'làser com a coordenades espacials (x, i, z). Es pot incloure informació addicional com el color i la intensitat en alguns formats. El principal benefici dels arxius ASCII és un grau d'universalitat en accessibilitat proporcionat per l'abstracció de text estandarditzada utilitzada per transmetre les dades. Els arxius ASCII, per exemple, es poden obrir en editors de text. Aquesta és una raó per la qual es recomanen els tipus d'arxiu ASCII per al arxivat a llarg termini.
No obstant això, la utilitat diària d'aquest tipus d'accés és mínima, i l'ús de text per transmetre dades comporta costos. Els arxius són més grans, contenen menys metadades i s'han de llegir línia per línia, el que disminueix les velocitats de lectura. Els formats d'arxiu binari són més compactes i poden transportar més informació. És possible incloure signatures d'arxius, informació de programari i metadades dins de cada coordenada. També porta menys temps processar i visualitzar arxius binaris perquè poden indexar espacialment, el que els permet llegir-se en parts en lloc de seqüencialment. No obstant això, hi ha més restriccions sobre com es pot accedir als arxius binaris.